Kathmandu en omgeving - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Hendrik Bongaarts - WaarBenJij.nu Kathmandu en omgeving - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Hendrik Bongaarts - WaarBenJij.nu

Kathmandu en omgeving

Blijf op de hoogte en volg Hendrik

17 Januari 2014 | Nepal, Kathmandu

Ditmaal ga ik het wat korter houden. Ik loop een beetje achter en ik kan me voorstellen dat jullie de lange verhalen ook een beetje beu zijn. Nepal en Kathmandu zijn me zeer goed bevallen (op het moment van schrijven zit ik in Bangkok). Mensen zijn extreem vriendelijk, het is een prachtig land, en ongeacht wat je doet, je zult een unieke ervaring krijgen wanneer je het land bezoekt. Wederen een korte samenvatting.

Mijn eerste volle dag in Kathmandu bracht ik niet in Kathmandu door. Ik ging met een klein groepje mensen naar het nabijgelegen stadje Bakthapur, een stad die nog geheel in oude/originele staat is. Een zeer mooi stadje waar een gids ons van alles vertelde over de geschiedenis en de tradities. Erg interessant en een must, mocht je naar Nepal gaan.

Samen met een jongen uit Canada ben ik naar de monkey tempel gegaan vanwaar je een mooi uitzicht hebt over de stad. Vervolgens zijn we naar Durbar square gegaan, waar we met wat moeilijkheden (2 keer gepakt) zonder te betalen zijn binnengekomen. Een prachtig ouderwets plein waar je absoluut geen 10 euro voor hoeft te betalen. De dag sloot ik af door naar een club te gaan. Dit was een erg vreemde ervaring... Bij binnenkomst was de europees ogende club vrijwel leeg. We kochten een veel te duur drankje in de met marmer, lasers en lcd-schermen versierde club. Langzaam maar zeker stroomde de club vol, echter meisjes bleven een beetje afwezig aan de zijkant. De dansvloer werd gedomineerd door nepali mannen die graag wilde weten wat ik deed in een club in Kathmandu.Gelukkig had ik twee Nederlanders ontmoet die wat afleiding boden maar het was maar een vreemd avondje uit.

Als resultaat van gister: uitbrakken, internet cafe, uit eten in een goed restaurant en wat kaartspelletjes spelen (waaronder een nieuwe favoriet "Sevens").

Overdag ben ik naar een hele oude tempel gegaan die net buiten de stad ligt. 'S avonds ben ik naar hetzelfde restaurant gegaan als de dag ervoor, en heb ik wederom het spelletje Sevens gespeeld...

Ik had besloten om vandaag te gaan mountainbiken. Na een ietswat onsuccesvolle poging van mijn wekker, stond ik om 9 uur bij het ontbijt. Daarna ben ik een mountainbike gaan huren. De gehuurde mountainbike heb ik vervolgens door de stad gefiets (ja door de chaos van Kathmandu) naar het busstation. De fiets ging bovenop, en ik mocht naar binnen, en zo reed ik naar het dorpje Dulikhel. Daar sprong ik naar een kort bezoek aan dit dorpje op de fiets om langs de heuvels (of bergen want ze zijn soms meer dan 2000m hoog) op kronkelende wegen met prachtig uitzicht naar het klooster in Nama Buddha te gaan. Onderweg heb ik een kort uitstapje gemaakt naar een andere tempel met een uitzichtpunt. Na 4 uur fietsen kwam ik aan in Nama Buddha, een prachtig groot klooster op de rug van een berg. Dit is de plek waar de prins, die in zijn volgende leven Buddha zou worden, zijn lichaam offerde aan een hongerige tijger omdat hij geen andere levend wezen wilde doden om de tijger te voeden. Om deze reden is dit een zeer belangrijke plek voor buddhisten. Hier heb ik een slaapplaats geregeld. Ik was op een paar vrijwilligers na de enige buitenlander, en kon ongestoord de hele avond door het complex lopen. Om 6 uur moest ik naar de eetzaal waar ik samen met alle monniken avondeten kreeg, een zeer bijzondere ervaring. De volgende ochtend kreeg ik echter nog een veel mooiere ervaring. Ik mocht de ochtend Puja, het Buddhistisch gebed met lage stemmen, trommels en bekkens, bijwonen. Om 6 uur 's ochtends zat ik in de gebedszaal waar de monniken een prachtig, bijna trance-verwerkkend, gebed leverde. Om 7 uur kreeg ik ontbijt met de monniken, en na nog wat rondlopen stapte ik weer op de fiets. Ik fietste dwars door het platteland waar ik steeds versgeplukte mandarijnen kreeg van de locals, en kleine, niet toeristische dorpjes, 35 km door de bergen terug naar Kathmandu. Dit kostte me bijna de hele dag en dit was enorm bevredigend. Het eind, dwars door heel Kathmandu door de aanzwellende spits terug naar mijn gasthuis, was de kers op de taart.

Na een klein rondje door Kathmandu kwam ik in de bus een Nepalees (Niroz) tegen waarmee ik aan de praat raakte. Na het vertellen van mijn plan besloot hij mij en de twee meiden waarmee ik was, te laten zien waar het was en erover te vertellen. Zo ging hij met ons mee naar Bouddha, waar de grootste stupa van Nepal staat en tevens de Tibetaanse buurt van Kathmandu. Dit beviel zo goed dat we besloten om de volgende dag weer samen op pad te gaan.

Niroz sloot aan na ontbijt en samen met een jongen uit Mexico gingen we op pad naar een klooster buiten Bouddha. Bij het busstation sloten twee vrienden van Niroz ook aan, en zo hadden we een groep van 5 waarvan 3 Kathmandu goed kennen. Na het bezoeken van prachtige klooster namen de Nepaleese studenten ons mee naar een restaurant waar zij graag heen gaan. Daar lieten ze ons typisch Nepaleese gerechten proeven, heerlijk!

Vandaag ontmoette ik wederom mijn Nepali vrienden, dit keer sloten twee Australische jongens aan die ik kende uit Pokhara. Omdat dit mijn laatste dag in Nepal was ging ik shoppen. De mannen lieten me alle goedkope plekjes zien en zorgde ervoor dat ik korting kreeg etc. Top! Hierna namen we afscheid en ging ik weer naar mijn lievelings restaurant toe. 'S avonds ben ik naar Pashpatinath gegaan, de crematie ghats van Kathmandu. In het donker zagen we een erg indrukwekkende ceremonie.

Tot slot de reis naar Kathmandu. Ik had twee duitse meiden ontmoet die in dezelfde vlucht zaten, dus met hun heb ik de hele dag doorgebracht. Eerst heb ik ze Sevens geleerd, daarna hebben we dat veel gespeeld. Omdat onze vlucht in Kathmandu met twee uur was vertraagd door mist hadden we in New Delhi nog maar 20 minuten om over te stappen. In Delhi stonden Marshalls ons op te wachten om ons te laten rennen naar het volgende vliegtuig. Na wat hillarisch absurde situaties waarvan ik niet kon stoppen met lachen, kwamen we aan bij de gate die nog niet eens open was... Oh India... De reis liep verder voorspoedig, en met thaise noodles en chang bier heb ik de avond afgesloten in Bangkok.

Dit was het weer, volgende keer Bangkok!