Agra en Varanasi - Reisverslag uit Benares, India van Hendrik Bongaarts - WaarBenJij.nu Agra en Varanasi - Reisverslag uit Benares, India van Hendrik Bongaarts - WaarBenJij.nu

Agra en Varanasi

Blijf op de hoogte en volg Hendrik

17 December 2013 | India, Benares

Een nacht in de nachttrein en meteen door naar de Taj Mahal met mijn nieuwe zuid-koreaanse vriend, John. Een kaartje kopen kost 750 rupees, voor een indier, 20 rupees. In ruil voor dit belachelijke prijsverschil mochten we wel voordringen als dikke luie amerikanen in een enorme rij. Maar toen de Taj Mahal. Een prachtig gebouw. Bekijk de foto's maar. Iedereen kent het, het is inderdaad echt fantastisch. Na 4 uur rondgelopen te hebben in het complex was het tijd voor eten. Daar kwam ik Ela, een australisch meisje tegen. Zij ging ook naar varanasi in dezelfde trein. We spraken af om te meeten op het treinstation. Hup, de tweede nacht in de nachttrein.

Aangekomen in Varanasi was ik onderweg twee andere australische meisjes tegengekomen. Een daarvan had twee jaar geleden 4 maanden in Varanasi gewoond voor vrijwilligerswerk in een school. Zij nam ons mee naar een gezin waar we met zijn 4en (Ela, Shannon, Mardy, en ik) konden blijven slapen. Dit was geen hostel maar meer een gastgezin. Op verzoek kon je dan ook mee eten met het avondeten aan tafel met het hele gezin. Dit was heel erg leuk!

Omdat Mardy en Shannon weer naar de school toegingen waar Mardy had gewerkt, gingen Ela en ik samen op stap. Varanasi is een heilig hindu stad met de heilige rivier 'de ganges'. Het schijnt dat als je jezelf wast in het water, al je bad karma van je afgewassen wordt. Helaas is dit ook het meest onhygienische water ter wereld, dus besloot ik om mijn bad karma nog maar even bij me te houden. Aan de rand van de rivier is over de hele lengte een grote brede trap de rivier in. Deze trappen heten Ghats. Dit stuk van Varanasi is zo extreem fotogeniek dat ik wel een miljoen fotos heb gemaakt. Tevens heb je twee 'burning Ghats' waar de overledene hindu's worden gecremeerd. Een lang ritueel wordt uitgevoerd bij elk lichaam. Hier branden ongeveer 20 lichamen tegelijk en dit gaat 24/7 (/365) door. Aan het eind van de dag zijn we met een Canadees (Benji) en de 3 australische meiden naar een Bollywood film gegaan. Enorm slecht en enorm overdreven zorgde voor enorm grappige momenten. Ik heb het eind echter niet gehaald...zzz...

In de laatste paar dagen in Varanasi (en India) heb ik eigenlijk niet veel meer gedaan dan eindeloos over de Ghats lopen, heel veel foto's maken, heel veel lekker gegeten, wat geshopt en heel veel gekletst met mensen die ik overal en nergens tegenkwam.

India is een mooie rollercoaster van goede en slechte momenten. Soms ben je er klaar mee, en op andere momenten kun je er geen genoeg van krijgen. Het is een prachtig land met een op zijn minst zeer interessante cultuur, vriendelijke, maar ook opdringerige mensen, mooie landschappen, prachtige architectuur. Ook de kleine dingen leer je waarderen zoals het chaotische verkeer of de koeien in elke steeg. India bedankt!

Volgende keer, de grens overgang naar Nepal, Pokhara en mijn Annapurna Base Camp Trek van 10 dagen. Het zal dus een kleine twee weken duren voor de volgende update.

Liefs HJ

  • 19 December 2013 - 17:58

    Ilke:

    Lieve HJ
    Wat heerlijk dat je zo geniet.
    Wij genieten met je mee. Dit lijkt me de reis van je leven te worden.
    Kan niet wachten om de fotos te zien.
    Goede reis verder in Nepal en ik zie uit naar je volgende verslag.
    Xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hendrik

Actief sinds 15 Nov. 2013
Verslag gelezen: 162
Totaal aantal bezoekers 4597

Voorgaande reizen:

20 November 2013 - 17 Februari 2014

India, Nepal & Myanmar

Landen bezocht: